Havtur d. 20. maj 2012

Denne dag skulle vise sig at blive det rene Torske orgie og med flere båd-rekorder!

Klokken slog 04.30 da uret ringede, vi skulle mødes kl. 05 og køre mod Hanstholm, vejret var umiddelbart helt perfekt. Ikke en vind der rørte sig! Alt var stille om end meget tåget…
Vi ankom til slæbestedet i Hanstholm, hvor der allerede var samlet en pæn flok håbefulde småbådsfiskere, desværre - for langt de fleste, lå der stadig en tyk tåge og lukkede havnen.
Tågen generede dog ikke os, der blev tændt for Garmin 3010’eren og radaren kom på skærmen.
Vi tøffede ud af havnen, fulgt af mange misundelige blikke fra andre fiskere, der pænt måtte vente på kajen til tågen lettede.

Vi lagde kursen nogenlunde stik Vest, og tilbagelagde de omkring 30 mil på lige godt 1 time, nærmest flyvende henover det blikstille hav! Tågen lå som en massiv dyne over havet, så vi var meget glade for at være under radar-beskyttelse :o)

Første fiskeplads var et vrag på omkring 40m vand, vraget var yderst gavmildt og vi lavede flere succesfulde drev henover dette. Men størrelserne var ikke prangende, så vi valgte at tøffe videre til næste plet på kortet.
Her var der ligeledes succes, og endelig var der lidt størrelse på de fisk vi hev op, de største her lå på omkring 7-8kg. Efter et par drev var der dog total fiskestop på vraget, de ville simpelthen ikke bide mere…? Vi kunne dog hurtigt konstatere at vi fiskede midt i et strømskifte, hvilket ikke er optimalt. Så vi fik renset dagens første par baljer fisk, og lage dem på køl under dæk.

Nu ville vi efterhånden gerne finde lidt mere ”spændene” fiskeri, så vi flyttede 6-7 mil til dybere vand, ja hele 135m var der nu mellem kølen og havbunden. Her gave de første par drev virkelig pæne fisk, Torsk op til 8 kg. Og en flot Lange i næsten samme kaliber til Nichlas! Ved 3. Drev henover dette vrag fik undertegnet et rimelig hårdt hug, fisken formåede at hive line af hjulet med en bremse stillet på 12-14lb hvilket jo ikke var så dårligt! Efter ca. 10 minutters tovtrækkeri fra dybet kom en hvid skygge til syne i vandet, faktisk en go’ stor skygge. Nichlas stod klar med gaffen, og kunne sikkert kroge en ordentlig karl af en forårs Torsk…! Vægten viste siden hen 17,6kg og 128cm! Dertil lidt trætte arme til fangeren :o)
Men med sådan et vrag under os, kunne vi ikke tillade os at hvile… Ned med grejet igen, og dette gave endnu et par Torsk i gode størrelser, op til omkring ”almindelig” Måler-størrelse. Dog fik undertegnet igen et lidt særligt hug, denne gang et meget livligt hug, som i den grad gjorde ruskende modstand! Da forfanget nærmede sig overfladen, kunne vi noget overraskende konstatere, at det var en meget fin Havkat på hele 7,5kg. Og 88cm. Der havde hugget rent på pirken!

Temmelig tilfredse med dagen indtil nu, drog vi igen videre…. Sigten var efterhånden blevet bedre og solen kikkede så småt frem bag tågen. Vi gjorde holdt ved 3-4 vrag mere denne dag, alle gav fisk i større eller mindre grad og i svingende størrelser. Ja selv Makrellerne meldte deres ankomst uden på 30 mil fra kysten, og de var så absolut i topform og pæne størrelser.

Omkring kl. 18.00 ramte vi igen Hanstholm havn, efter en uovertruffen dag på havet – med super havvejr, masser af fisk, og adskillige super gode fangster rigere….!