THYfisker på Big Game

Thyfiskerne på langfart!

Uge 37 skulle blive ugen hvor Team Thyfisker skulle tilbagelægge tilsammen 4.400km. Med godt 2 ton båd på slæb ned gennem Europa.

Målet var Jezera (Kroatien) hvor især sidste års meldinger om vildt Tunfiskeri, lokke betydeligt.

Hjemme i DK blev der grinet vældig meget af vores ”projekt”, vi var da tåbelige, at bruge så meget energi, tid og penge på noget vi ikke vidste om der ville gå godt?

Men eftersom vi havde et hold fiskevenner der i 2010 havde succes, troede vi fuldt og fast på vores ide.

Det skulle da også vise sig, at vi ikke var helt gal på den :o)

Førstedagen i Kroatien blev brugt på at få båden i vandet, installeret sig i lejligheden, samt vænne sig til varmen, vi kom fra regn og max. 8-10 grader, til over 30 grader og ingen regn i 7 måneder!

Allerede kl. 06.00 dagen efter ringede vores vækkeure, alle mand var straks ude af fjerene og få øjeblikke efter var vi på vej de få hundrede meter mod havnen.

Første opgave var at få købt sardiner til agn, vi startede med 3 kasser af ca. 8kg. Hvilket skulle vise sig at være passende.

Efter omkring en times sejlads gennem det utrolig naturskønne ø-landskab, passerede vi yderste fyr, og snart efter var vi fremme ved fiskepladserne.

Vi gjorde straks klar og begyndte at sætte grej, skønt vi aldrig havde prøvet det før, var det ikke særlig vanskeligt. Fiskeriet minder meget om det Danske fiskeri efter Sildehaj!

Tålmodigt satte vi os til at forfodre og vente!

Ventetiden skulle dog ikke vise sig at være pinefuld lang...

Efter blot en time lød den første bremse, vi fik i al hast hevet alle stænger, og spændt førstemand, Emil fast i harmisk mm.

Fisken leverede rigtig fin fight, og omkring 5-10 minutter senere kunne vi lande turens første fisk, en rigtig fin Albacore Tuna på ca. 16kg.

Henrygte over allerede at have fået fisk, fik vi omgående sat grejet igen.

Vi fiskede med 4 stænger under balloner (som ved Sildehaj) i hhv. 70, 45, 25 og 15 meters dybde

Udstyret var 80 Lb. Beastmaster Stænger med Tyrnos 50 hjul.

Lige over middag ved 13 tiden, lød bremsen igen!

Denne gang var der virkelig pondus bag udløbet, og de første sekunder stod vi bare som forstenede og kikkede på at linen blev flået af hjulet i et tempo ingen af os troede var muligt!

Bremsen stod med ca. 8 Lb. I hug øjeblikket, og blev straks øget til ca. 25 Lb....!

Dette stort set uden vi kunne høre forskel...

Nichlas blev spændt sammen med stang og hjul, og fighten kunne begynde!

Der var helt sikkert tale om stor fisk her, meget større end den første.

Fisken havde på omkring 2 minutter hevet ca. 400m line af hjulet, med et tryk på de ca. 25 Lb.

Nichlas's første Mega fight var en realitet, og den stod på i over en time, hvor det var rendyrket kræftdemonstration fra fiskens side.

Efter 1 time og 15 min. kunne vi lade fisken ligge på skibssiden, en fantastisk Bluefin på ca. 160cm! Nichlas's første hug på turen, og til dato største fisk.

SE Video af Nichlas's Bluefin-fangst HER

Således førstedagen på vores præmiere tur indenfor Big Game...

De efterfølgende dage bød på adskillige suveræne fights fra urstærke Tunfisk, samt naturoplevelser i verdensklasse! Bl.a. Mantarokker, Havskildpadder, Guldmakrel, Delfiner og Hajer.

Dog skal et par af disse fights nævnes nærmere...

Albacore Tuna på fastspolehjul og kastestang:

På et tidspunkt konstaterede vi en stor flok Albacore Tuna lige under både, ikke mere en 10-15m nede i vandet, vi kunne holde dem ved båden med vores forfodring.

Bevist om ”risikoen” liste jeg en sardin ud på en freeline stang, godt nok en kastestang påmonterer et Shimano Saragosa 8000...

Et ganske kort øjeblik efter huggede det så hårde som jeg aldrig i livet har oplevet før på kastegrej...

Min bremse stod med et tryk på omkring 15 Lb. Men fisken flåede bare line af hjulet!

Efter ca. 10 minutters vild fed og hektisk fight kunne vi lande endnu en Albacore, denne på omkring 15kg. Faktisk den 3 Albacore denne dag.

Bluefin Tuna på 30 Lb. Grej

Vores sidste dag, skulle også vise sig at blive den vildeste!

5 Hug inden klokken var 14.00

Men et hug bider sig dog fast i hukommelsen, nemlig - da det vi troede var Albacore hug på freeline stang, viste sig at være en hidsig Bluefin.

Vi havde valgt at vove pelsen og fiskede med 30 Lb. Grej på vores freeline, hvilket i den grad blev sat på prøve da denne fisk huggede.

Men på forbløffende vist, og med mentaliteten ”hårdt mod hårdt” kunne vi efter blot 20 minutter lande en rummel fed Bluefin på ca. 70 kg....

SE Video af Emil's Bluefin-fangst HER

Konklusion:

10 dage i fiskeparadis, med gode venner og nye bekendtskaber!

Tak til de andre Danske både som var med til at gøre ture helt igennem uforglemmelig, det er så afgjort ikke sidste gang vi gør det!